Blog

Een schrijver moet ook kijken

Kijken is belangrijk. Naar alles om je heen. Hoe ziet iets of iemand er uit ? Wat zie je in een gebouw ? Wat is een visueel kenmerk waardoor een personage iets meer karakter krijgt. Je ogen vormen vaak het begin van een verhaal of van een verhaallijn die de andere kant op gaat. Kijken is schrijven.
Alleen vind ik persoonlijk dat je niet mag overdrijven. Een ellenlange beschrijving van een weg, een huis, een tuin, een persoon, dat haalt vaak het ritme uit een verhaal. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Andere mensen lezen gaat dergelijke lange beschrijvingen. Zelf hou ik het liever bij beperkte beschrijvingen zodat de lezer zelf zijn fantasie meer kan laten werken. Zo zal persoon X een ander beeld hebben van een personage dan personage Y. Dat maakt het juist leuk. Iedereen is uniek. Zo is de ervaring van elk verhaal, elk boek ook bij iedereen uniek. Jij, als lezer, maakt je eigen beeld van een boek. Dat is je volste recht. Nee, dat moet zelfs. Als iedereen hetzelfde beeld zou hebben van een locatie, een personage, dan zou het maar saai zijn. En valt er niet te veel te praten over boeken.

Maar kijken betekent ook nog iets anders. Talloze avonden in mijn leven heb ik gekeken naar films en televisieseries die als een kiempje in mijn hoofd zijn blijven hangen. Inspiratiedeeltjes die ergens onbewust verscholen blijven in je hersenen. Tot het moment dat je begint te schrijven en zij als een pop-up terug te voorschijn komen. Dus heb ik een aantal inspiratiebronnen ook vermeld in het boek. Soms helpt dat lezers ook om te begrijpen wat je bedoelt. Tenminste als zij de film of de televisieserie in kwestie kennen. Voor wie niet alle films of televisieseries kent die ik vermeld, via deze link vind je de lijst.

Ben je van plan om zelf ooit een boek te schrijven, leg dan nu al je film- of televisiecatalogus aan. Je zal hem ooit misschien nodig hebben. Vergeet dus niet te kijken. In allerlei opzichten.

10 boeken om te lezen als je wilt schrijven

Als je schrijft, twijfel je. Wat schrijf je best ? Welke structuur ? Hoe schrijf ik dialogen ? Welke blunders wil ik vermijden ? Veel vragen, dus ga je op zoek naar antwoorden. Deze boeken over schrijven zijn een hulp voor een beginnend schrijver.  Want als je zin hebt in schrijven, moet je het niet uitstellen, maar moet je het gewoon doen. Nu. Dus je kan starten met naast het schrijven, enkele boeken over schrijven te lezen. Want zoals Stephen King schrijft : je kan maar veel schrijven als je veel leest.

Over leven en schrijven – Stephen King

Dit boek is deels een autobiografie, deels een schrijfcursus. King vertelt over zijn werkwijze, waar hij zijn ideeën vandaan haalt, contacten met uitgevers op een toegankelijke manier. Wat hij vertelt, doet hij op een praktische manier : schrijftempo, gebruik van bijwoorden, passieve zinnen, enzovoort… Hij doet je zin krijgen in schrijven.

Onder de motorkap van het schrijverschap (De blokkade – Het geheim van een schrijver) – Renate Dorrestein

In Onder de motorkap van het schrijverschap zijn twee  boeken gebundeld die Renate Dorrestein wijdde aan het lezen, het schrijven en haar writer’s block: Het geheim van de schrijver en De blokkade. Samen zijn ze een handleiding voor lezers, een literaire autobiografie, een nuttig handboek voor beginnende schrijvers. Ook als je kampt met een  schrijversblock.  Het boek gaat over de reis die je als schrijver aflegt, samen met je verhaal. De boeken zijn deels een autobiografie, deels een handboek. Wat soms het lezen niet zo gemakkelijk maakt. Maar als je wilt weten welke weg een schrijver aflegt, met enkele tips die je er uit kan halen, dan is dit een geschikt boek.


Storytelling in 12 stappen – Mieke Bouma

Dit is een praktische schrijfgids hoe je in 12 stappen sterke plots maakt en levensechte personage ontwikkelt. Er staan oefeningen in en praktische opdrachten. Helaas heb ik dit boek maar onder handen gekregen toen mijn verhaal bijna af was. Ik ben van plan het te gebruiken voor een volgend boek. Zij baseert zich op de boeken van Joseph Campbelle waarvan ik de boeken las tijdens het maken van mijn boek. In het boek staan veel voorbeelden, zodat dit niet enkel inspiratie biedt voor would-be-schrijvers, maar ook voor wie graag verhalen of films analyseert.

Durf te schrijven – Carry Slee

De bekendste kinderboekenschrijfster van Nederland deelt haar geheimen over het schrijven. Inspiratie : hoe krijg je dat ? Hoe zorgt dit er voor dat je zelf de pen opneemt om te schrijven ? Hoe maakt je je personages boeiend ? Hoe start je een verhaal ? Hoe maak je een boek spannend, ontroerend  ? Het boek bevat enkele opdrachten die je op weg kunnen helpen. Een grappig opgevat boek door de illustraties en enkele leuke anekdotes.

Het boek is ook geschikt voor kinderen boven de 14 jaar.

Hoe schrijf ik een bestseller ? – Maria Genova

Maria Genova heeft al jaren workshops aan beginnende schrijvers en heeft enkele bestsellers op haar naam staan. In haar boek geeft ze 101 onmisbare tips en de meeste gemaakte fouten. Want uit fouten leer je. In het eerste deel geeft ze enkele blunders weer van bekende schrijvers, het leren omgaan met kritiek en valkuilen voor beginners. Het tweede deel is eerder praktisch met tips voor het schrijven zelf, het vinden van een uitgever en het creëren van media-aandacht voor je boek. Er staan ook een aantal schrijfoefeningen in. Achteraan het boek vind je een cadeauvoucher voor een workshop.

De wil, de weg – Jan Brokken

Jan Brokken geeft les aan jonge schrijvers. Hij put uit zijn eigen ervaring als schrijver en journalist. Uit interviews van tientallen schrijvers in binnen- en buitenland heeft hij een aantal praktische tips neergeschreven. Het boek gaat zowel over film als boeken,  het hele gamma dat bestaat aan proza en beeld. Zijn adviezen zijn zeer gedetailleerd : waar zet je een komma, wat is de beste zinslengte, enzovoort…

Het hoe – Jan Brokken

Een vervolg op het vorige boek. Maar dit boek gaat eerder over de opbouw van een verhaal, van een boek. Wat is de structuur die je het beste volgt, welke stijl werkt het best en hoe sluit je een verhaal goed af. Schrijven kan je leren, als je er aanleg voor hebt. Niet enkel voor een beginnend schrijver, maar voor iedereen die graag met taal omgaat.


Alweer een bestseller – Paul Sebbes & Willem Bisseling

Als je niet weet hoe te beginnen aan een boek, vind je hier praktische tips. Ook voor het vinden van een uitgever of het onderhandelen van een contract. Hoe maak je je boek spannend ? Hoe zorg je ervoor dat je personages spannend zijn ? Wat is een plot ? Veel vragen waarop zij een antwoord geven. Veel lezen, jezelf zijn en literaire trends volgen, zijn maar enkele van de vele adviezen.  Vooral als je je manuscript aan een uitgever wilt voorleggen, moet je dit boek gelezen hebben.

Schrijfwijzer – Jan Renkema

Dit is een klassieker die bij elke schrijver in de kast zou moeten staan. Het boek geeft een antwoord op bijna alle vragen waar je als schrijver mee kunt worstelen. Van het vinden van goede synoniemen tot spelling.  De ‘Schrijfwijzer’ geeft antwoorden op vragen over tekstkwaliteit, structuur, algemene taalkwesties, spelling en leestekens. Op de bijbehorende website kan het boek makkelijk doorzocht worden. Daarnaast is er extra materiaal: in de vorm van videopresentaties, een vragen top 33, oefeningen, enzovoort…

Dagelijkse rituelen – Mason Currey en Eva Hoeke

In dit boek lees je over de dagelijkse routines van bekende schrijvers. Alle obsessies, gewoontes en routines zijn in dit boek verzameld. Het zet je in ieder geval aan om zelf een routine te ontwikkelen. Andy Warhol, Albert Einstein, Stephen King, Franz Kafka, Vincent Van Gogh, Maya Angelou, Beethoven, enzovoort… Niet enkel schrijvers, maar andere creatievelingen komen aan bod in dit boek.

Rep je naar de boekenwinkel of de bibliotheek om deze boeken te kopen. Wil je kopen via het internet ? Via deze pagina kan je gemakkelijk al de hier vermelde boeken kopen (scroll naar beneden in het oranje gedeelte).

Bestsellers for dummies : een gratis e-book

Het boek “Een bestseller schrijven voor dummies” uit 2009 is niet meer verkrijgbaar in de boekhandel, tenzij je geluk hebt op tweedehandssites of een boekenmarkt, daar zijn er altijd ontdekkingen te doen. Maar de auteur, Bart Van Lierde, biedt het gratis aan via zijn website. Het e-book behandelt op een praktische manier de wijze waarop je een boek schrijft. Alle facetten van komen hierbij aan bod : spanningsopbouw, evolutie van een karakter, plot… en hoe je met een manuscript naar een uitgever stapt. Het is een heel praktisch boek.

Bart Van Lierde debuteerde met historische fictie : Violist van de duivel. Hij schreef De dief met duizend gezichten (jeugdroman),  Zot van A (komedie), 160 kilo (psychologische roman) en Mokerslag (misdaadroman).

Je kan het boek vinden via deze link, naast enkele andere boeken die niet meer in de handel te verkrijgen zijn : http://www.bartvanlierde.be/page/download

Het derde geheim van de OLV-kerk te Lissewege : de groene mannen

Een nieuwe video over verborgen symboliek OLV kerk Lissewege : de groene mannen. Groene mannen worden al eeuwenlang gebruikt. Zij verwijzen naar een mannelijke vruchtbaarheidsgod, naar een bosgeest. Sommige beweren dat het groene masker (masca) zou verwijzen naar de geestenwereld : wie gemaskerd is, verkeert in de geestenwereld (cfr. carnaval was een feest om de boze geesten van de winter te verjagen of halloween). Verschillende volkeren vereerden de groene man, die vaak te maken had met inwijdingsrituelen van jonge mannen (cfr. jack-in-the-green in Engeland – Robin Hood zou ook ermee verbonden zijn). De groene man kan gebaseerd zijn op de Romeinse god, Dionysus of de Egyptische god Osiris. Groen is etymologisch verwant met groei, wat niet verwonderlijk is voor een verwijzing naar een vruchtbaarheidsgod. In oude kerken zitten ze vaak ergens verborgen of op hoge plaatsen. Rosslyn Chapel, één van de plaatsen die vernoemd wordt als bergplaats van de Heilige Graal van de tempeliers zijn er honderd groene mannen verstopt. In de verhalen van Koning Arthur kwam er vaak een groene ridder voor. 
Wat heeft dit te maken met de kerk in Lissewege : Walram Rombout heeft groene mannen, die je kan herkennen als een gezicht bestaande uit bladeren verwerkt in de preekstoel en in het orgel (naast de engelen die op een hoorn blazen).

Wil je meer weten over groene mannen ? Je kan altijd een lezing op maat vragen, zie deze pagina.

Foto’s : Bruno Jacxsens

Wat gaf de doorslag om een boek te schrijven ?

Tips via het boekje schrijfmagie voor beginnende schrijvers.

Met vzw Cunamo is er een project Bokido dat loopt om kinderen te helpen een eigen boek of strip te maken. In kader van dit project werd contact gezocht met verschillende jeugdauteurs met de vraag om tips te geven aan kinderen hoe een goed verhaal te schrijven. Bij de opmaak van dit boekje ‘Schrijfmagie’ begon het langzaam te kriebelen. Om te doen wat ik zelf stiekem al lang wou doen : een boek schrijven. De tips hebben me overigens geholpen. Tips voor kinderen tellen ook voor volwassenen. En ik had door een burn-out tijd. Dus als ik een boek wou schrijven, moest ik het nu doen. Ik nam loopbaanonderbreking en begon te schrijven. De rest is geschiedenis.

Wie waren de jeugdauteurs die de tips gaven ? Bart Moeyaert, Jonas Boets, Anne Provoost, Vera Van Renterghem, Marc De Bel, Dirk Braecke, Guy Didelez, Karen Dierickx, Johan Vandevelde, Danny De Vos, Nico De Braeckeleer, Judy Voogd, Cis Meijer en Luc Descamps.

Het boekje kan je nu als e-book bestellen voor 4,99 euro (60 pagina’s met 31 schrijfoefeningen). Je steunt er het project Bokido mee.

Waarom een thriller laten afspelen in Lissewege ?

Video waarom Lissewege het bezoeken waard is.

Natuurlijk omdat ik een aantal verborgen symbolieken ontdekt heb in de kerk. In het dorp doen ook al jarenlang legendes de ronde over ondergrondse gangen van de vroegere abdij Ter Doest naar het voormalige kasteel, de kerk, Ten Berghe in Koolkerke of het Schottenhof in Dudzele. Legendes genoeg die inspiratie bieden. Willem van Saeftinghe was een ex-tempelier en Ter Doest was een Cisterciënzerabdij. De Cisterciënzers en de tempeliers hadden onderlinge banden.

Via deze link kan je een Youtube-filmje zien op mijn kanaal dat verklaart waarom Lissewege onderwerp moest zijn van mijn thriller : het is het hoofd van een sterrenbeeld : https://www.youtube.com/watch?v=RZTLSntQN-c

Maar Lissewege is ook gewoon een mooi dorp.

Kijk maar eens naar dit filmpje van Frank Vergucht, die enkele foto’s heeft geleverd voor mijn boek.

Het tweede geheim van de OLV kerk van Lissewege: de duivel in het kerkorgel

In de thriller ‘Niets is wat het lijkt. Het witte dorp’ kan je lezen dat er symboliek verborgen is in de kerk van Lissewege. Een tweede onthulling.

Een eerste tipje van de sluier welke symboliek verborgen zit in de OLV kerk in Lissewege. De oude Belgen waren Keltische stammen, het is dan ook niet te verwonderen dat het Christendom Keltische elementen heeft overgenomen. En dat kan je zien in de kerk van Lissewege. De Kelten hadden druïden die de rol van ‘priester’ vervulden, zij behoorden tot de elite, hadden veel aanzien, bestudeerden de sterren, traden op als rechter, bezaten kennis, genazen en hielden toezicht op religieuze activiteiten. Hun kenteken was een eikenblad. Het Indo-Europese woord ‘dru’ betekent overigens eik. Zij waren kenners van de eik, de levensboom. Een andere verklaring voor het woord druïde is ‘dru-id’, zeer wijs. In Lissewege is er één grote pilaar waar je 3 eikenbladeren kan zien op kleine pilaren, heel hoog verstopt. Nergens anders vind je een eikenblad. Nu je weet wat de rol van een druïde was, mag je drie keer raden om welke pilaar het gaat.

Meer geheimen worden ontsluierd in de thriller ‘Niets is wat het lijkt. Het witte dorp.’ 

Dit is hem dan, iets duidelijker. Een duivelsfiguur in het kerkorgel in Lissewege. Als je goed kijkt, zie je twee kleine…

Slået op af Bo VickeryFredag den 2. august 2019

Het eerste geheim van de OLV Kerk Lissewege: het eikenblad van de druïde

In de thriller ‘Niets is wat het lijkt. Het witte dorp’ kan je lezen dat er symboliek verborgen is in de kerk van Lissewege. Een tweede onthulling.

Een eerste tipje van de sluier welke symboliek verborgen zit in de OLV kerk in Lissewege. De oude Belgen waren Keltische stammen, het is dan ook niet te verwonderen dat het Christendom Keltische elementen heeft overgenomen. En dat kan je zien in de kerk van Lissewege. De Kelten hadden druïden die de rol van ‘priester’ vervulden, zij behoorden tot de elite, hadden veel aanzien, bestudeerden de sterren, traden op als rechter, bezaten kennis, genazen en hielden toezicht op religieuze activiteiten. Hun kenteken was een eikenblad. Het Indo-Europese woord ‘dru’ betekent overigens eik. Zij waren kenners van de eik, de levensboom. Een andere verklaring voor het woord druïde is ‘dru-id’, zeer wijs. In Lissewege is er één grote pilaar waar je 3 eikenbladeren kan zien op kleine pilaren, heel hoog verstopt. Nergens anders vind je een eikenblad. Nu je weet wat de rol van een druïde was, mag je drie keer raden om welke pilaar het gaat.

Meer kan je lezen in de thriller ‘Niets is wat het lijkt. Het witte dorp.’ Te koop via deze site.

Het eikenblad van de druïde

De 10 geboden van de beginnende schrijver

De 10 geboden van de beginnende schrijver door Bo Vickery. Enkele tips voor beginnende schrijvers.

Ok, je bent van plan om een boek te schrijven, net zoals ik. Van plan, dat is misschien een groot woord. Het is iets wat je al altijd wou doen, maar tot nu toe nog niet gedaan hebt. Geen tijd, je durft niet, hebt faalangst of wat de reden ook is om niet te schrijven, vergeet ze. Als je wilt schrijven, echt wilt schrijven, dan zal je er toch moeten aan beginnen. Dus wil ik 10 geboden mee geven. Ja, het is misschien pretentieus om zelf als beginnend schrijver maar onmiddellijk te zeggen wat te doen. Maar hé, misschien hoor je het best van een beginneling die de weg heeft afgelegd die jij stiekem ook zou willen volgen. En waarom 10 geboden ? Als je mijn thriller ‘Niets is wat het lijkt. Het witte dorp’ hebt gelezen, begrijp je waarom.

1. Gij zult durven

Wat je ook wilt schrijven : een kookboek, poëzie, een biografie, een boek over je familie, een roman, gelijk wat, durf er gewoon aan te beginnen. Niet morgen, overmorgen of volgende week. Neen, vandaag nu. Tenminste nadat je dit blogbericht hebt gelezen. Wat houdt er je tegen ? Wacht je op het moment dat je veel tijd hebt ? Dat moment komt er misschien nooit. Dus stel niet uit wat je vandaag al kunt doen. Schrijf ! Nu. Subiet.

2. Gij zult tijd maken

Als je wilt schrijven, zal je tijd moeten maken. Dat betekent concreet dat je iets zult moeten opofferen. Iets niet meer doen wat je nu wel doet. Probeer elke dag te schrijven. Een kwartier, tien minuutjes, een halfuur. Jij bepaalt welke tijdspanne. Maar maak tijd. Elk weekend een uur. Elke maand een halve dag. Wat je ook beslist, zonder tijd, kan je niet schrijven.

3. Gij zult een eigen plaats zoeken

Dit wordt dikwijls vergeten, maar maak plaats om te schrijven. Zoek ergens een plek waar je gemakkelijk zit en graag zit om te werken op je computer. Als je een boek schrijft dat veel research vraagt (welk boek vraagt geen research), zal je misschien een eigen bureau of zelfs kamer moeten inrichten om ruimte te hebben zodat je creativiteit en inspiratie op het papier vloeit. (Ja, ik weet het. Er is niet echt sprake van papier, maar het computerscherm waarop je creativiteit en inspiratie vorm krijgt. Alhoewel, uiteindelijk komt het wel op papier terecht. Tenminste als het om een papieren boek gaat en geen luisterboek of e-boek.)

Wil je weten waar andere schrijvers schrijven ? In het boek Where the magic happens. Schrijverskamers van Huib Afman krijg je een blik op de schrijverskamers van Herman Brusselmans, Connie Palmen, Midas Dekkers en vele meer.

4. Gij zult jezelf een doel stellen

Je hebt tijd vrijgemaakt, je hebt een plaats gevonden. Nu moet je jezelf nog een doel opleggen. Moet dit ? Neen, maar het zorgt er wel voor dat je blijft schrijven. Je kan kiezen voor een aantal woorden per dag dat je wilt schrijven of een aantal woorden dat je tegen het einde van de week wilt hebben. Maar je kan ook een einddatum vooropstellen voor je boek. Alhoewel dat niet altijd verloopt zoals je wilt. Mijn einddatum heb ik een aantal keer moeten verschuiven omdat ik steeds weer geconfronteerd werd met nieuwe informatie waardoor mijn verhaal uiteindelijk een heel andere richting is uitgegaan dan ik in het begin dacht. Maar hoeveel woorden per dag is zo de norm ?

Het is moeilijk om over een norm te spreken. Dit verschilt van schrijver tot schrijver. Enkele voorbeelden, maar hou er rekening mee dat deze schrijvers zich vaak fulltime konden wijden aan het schrijven :

5. Gij zult lezen

Lees. Als je niet leest, dan moet je niet beginnen schrijven. Lezen helpt je de structuur van verhalen begrijpen, hoe je spanning opbouwt, hoe je personages vormgeeft. Maar ook : waar zet je een komma, aanhalingstekens, enzovoort… Plus boeken bieden je inspiratie voor je eigen verhalen. Ze scherpen je fantasie. Boeken zijn middelen om kennis op te doen over je onderwerp. Dus ga naar de bibliotheek, die boekenwinkel of kijk op het internet. En lees.

www.pexels.com – Thought catalog

6. Gij zult kijken

Kijk om je heen. Ook daar ligt er inspiratie te wachten. Een gesprek, een plaats, een gebeurtenis. Alles kan inspiratie geven voor een verhaal. En merkwaardig genoeg ontmoet je soms mensen, kom je dingen tegen die je verder helpen bij je verhaal. Zo was het bij mij toch. Dus kijk rond je. Want wat als je juist dat mist, dat je verhaal naar een hoger niveau tilt. Dat zou jammer zijn.

7. Gij zult noteren

Inspiratie doe je dus overal op. Soms zelfst tijdens de afwas, het schoonmaken of terwijl je in de wagen zit. Op de meest onverwachte moment overvalt je iets dat je kan gebruiken voor je verhaal. Een ingeving, een toevallig gesprek dat je opvangt in een café. Je denkt : ‘ik zal dat wel onthouden.’ Vergeet het, je onthoudt dat niet of toch zelden. Dus zorg ervoor dat je altijd iets bij je hebt om te noteren. Een klein notaboekje. Of Evernote. Een prachtige internettool (of app) waarmee je notities kan bijhouden, ordenen, websites kan onthouden enzovoort…. Ik gebruik de twee : ik heb een notaboekje en Evernote op mijn GSM.

8. Gij zult aanvaarden dat je eerste werkstuk een gedrocht is

Maak je geen illusies. Je eerste werkstuk is normaal niet om aan te zien. Als het anders is, dan ben je een natuurtalent. Mijn eerste werkstuk trok gewoonweg op niets. Veel te langdradig, te uitgebreid, te veel verhaallijnen, niet te volgen. Noem maar op. Het was wel een goede basis om met een nieuw blad opnieuw te beginnen aan mijn huidige boek ‘Niets is wat het lijkt. Het witte dorp.’ Stukken werden gekopieerd en herwerkt, andere delen werden volledig nieuw geschreven. De structuur werd vereenvoudigd. Bij de eerste redactie werd een andere verhaallijn serieus ingekort (de verhaallijn ‘Het verleden’ was uitgebreider). Een boek is een werk van lange adem, vergis je niet. Dus wees niet ongerust als je eerste werkstuk niet onmiddelijk dat is wat het zou moeten zijn. Het is een goeie basis om op verder te werken.

www.pexels.com – picjumbo.com

9. Gij zult fouten maken

Je maakt fouten, hoe dan ook. Of het nu in je verhaalstructuur is, bij je personages (had persoon X geen blond haar in hoofdstuk 1 en daarna grijs haar in hoofdstuk 7 ?), in je taal of bij het uitgeven van je boek. Uit fouten leer je. Dus verwelkom de fouten die je maakt, verbeter ze en doe verder. Geef zeker niet op.

10. Gij zult genieten

Geniet van je schrijfproces. Je bent een eigen werkstuk, een eigen wereld aan het maken. Geniet daarvan. Als je het schrijven eerder als een last ervaart dan een activiteit waar je van geniet, dan is het misschien niet echt iets voor jou. Want het komt niet meer terug, de weg die je aflegt van een leeg blad (computerscherm) tot een volledig afgewerkt boek dat je in je handen houdt. Dus geniet !

Dat waren mijn tien geboden voor de beginnende schrijver. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Voor meer gedetailleerde adviezen die je verder helpen, schrijf je in op de nieuwsbrief om mijn blog te kunnen volgen.